imunita_2

Imunitní systém

Podzim je v plném proudu. Podzimní počasí však sebou přináší chladné, po ránu mrazivé počasí. S tím přichází mnoho infekčních onemocnění. Viry toto počasí milují. Je pro ně přímo ideální. Náš imunitní systém odolává. Někdy není dostatečně silný, aby boj vyhrál. Tak se občas i my dospělý setkáme s běžným onemocněním. U dětí není imunitní systém tolik vyvinutý jako u dospělého jedince. Budují si ho postupným růstem. Každoroční nachlazení doprovázené rýmou, kašlem a teplotami je nemine.

K nachlazení můžeme přijít kdekoliv. V práci, v restauraci, v mateřské školce, ve škole, na ulici. Tyto infekce se šíří kapénkově. Stačí tedy, aby někdo zakašlal. Vir se jednoduše rozpráší po okolí a může přeskočit na ostatní.

Jak si podpořit imunitní systém

Stravování

imunita_1Naše tělo potřebuje dostatek látek pro podporu imunitního systému. V těchto chladných dnech nezapomínejte na vitamíny. Jsou obsažené v ovoci, v zelenině, ve kvalitním masu. Především vitamín C je v těchto dnech velmi důležitý. Naše tělo si ho neumí vytvořit, proto ho musíme přijímat s cizích zdrojů. Organismus si nedělá ani zásoby tohoto vitamínu. Přebytek je vylučován ledvinami. To nám napovídá k tomu, abychom si tento vitamín stále doplňovali. Nejbohatšími zdroji vitamínu C jsou rostlinné zdroje především rakytník, šípek, citrusové plody, rajčata, brambory, černý rybíz, jahody, špenát, kiwi, petržel.

Mimo vitamín C bychom si měli doplňovat i jiné živiny, které nám dopomůžou k posílení imunitního systému.

Obecně. Živiny, které přijímáme, nám ovlivňují naše zdraví. Například všechno ovoce a zelenina, kvalitní libové hovězí, vepřové, drůbeží maso, především ryby. Ořechy, ty obsahují vitamíny E a D, zinek a hořčík. Pokud jste alergický, využijte jiný způsob příjmu těchto látek. Na trávení pomáhají mléčné kysané výrobky a jogurty. Existuje mnoho potravin, které dokážou převálcovat stravování ve fastfoodech. Jsou zdraví prospěšné a obsahují potřebné látky.

V těchto chladnějších dnech bychom neměli ani zapomínat na pitný režim. Správné a pravidelné stravování je základem pro podporu imunitního systému.

Pohyb

Zapracujte na své odolnosti tím, že vyrazíte na příjemnou procházku podzimní přírodou. Protáhnete si své tělo. Čerstvý vzduch vám pomůže nastartovat mozkové buňky. Vyčistí vám hlavu od nepříjemností a denních starostí. Celkově se budete cítit lépe. Navodíte si lepší náladu, i když je venku pochmurno.

Pokud nejste zdatný sportovec, pohyb v žádném případě nepřehánějte. Mohli byste si spíše uškodit, než přilepšit. Pohybujte se tak, jak vám to vyhovuje. Procházky, fitness centrum. Ta nabízejí širokou škálu sportů. Posilovací stroje, různé metody cvičení, kurzy atd. Některé i relaxační vyžití v podobě masáží. To vše můžete využívat plnými doušky. Relaxace patří k uvolňování vašeho těla. Masáže jsou toho důkazem.imunita_2

Imunitní systém si podpoříte i tím, že nebudete mít doma přehnané teplo. Na spánek stačí kolem 18°C a v ostatních místnostech kolem 22°C. Pro teplomily se tato teplota může zdát nízká. Všeho moc škodí. Podzimní teploty se pohybuje kolem 5 – 10°C.  Když vyběhnete z teplého domova do chladného venkovního počasí, můžete si naordinovat nachlazení. Pro naše tělo je tento teplotní rozdíl velikým šokem, který by mohl skončit nákazou.

Metoda otužování vám také pomůže k podpoře imunity. Opět. Nejste-li zvyklí na studenou vodu, začněte pozvolna. Nemusíte hned skákat do mrazivé Vltavy, ale můžete si při sprchování ubírat teplé vody. Organismus na to není zvyklý, mohlo by opět dojít k velkému skoku. Nemusel by ho ustát a nachlazení by na sebe nenechalo dlouho čekat.

 Pavel Zvoníček

 aktivity

Posted in Zdravý životní styl and tagged , , .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *