Water

Pitný režim – kolik bych toho měl denně vypít

Cítíte se přes den více unaveni než je obvyklé? Máte pocit, že usnete za chůze? Bolí vás často hlava? Všechny tyto příznaky mohou být způsobeny nedostatečným přísunem tekutin pro vaše tělo, pojďme se podívat na to, jak by měl přibližně vypadat váš denní pitný režim.

Polovinu tekutin přijmeme přes den z nápojů, ideální je samozřejmě čistá voda nebo přírodní šťávy, například z vymačkaného ovoce. Slazené nápoje v podobě limonád nebo klasických sirupů nejsou pro naše tělo ideální, stejně tak jako alkohol nebo káva, které se do pitného režimu počítat nedají, protože při nich spíše naše tělo o tekutiny přichází.

Kolik bych toho měl tedy za den vypít?

Vzhledem k tomu, že každý z nás má jinou stavbu a funkci těla, uvádí se přibližný výpočet 40ml x 1kg k dosažení postačující hranice přijatých tekutin přes den.

Sportovci nebo lidé, dosahující výrazně vyšší fyzické nebo psychické aktivity by měli vypít ještě přibližně o 1 až 2 litry více tekutin, opět se ale jedná o dost individuální přístup, proto je nejlepší volbou si na sobě vše otestovat a věnovat pozornost signálům, které nám naše tělo dává.

Jedním ze signálů, že vaše tělo nemá dostatek tekutin může být například tmavá barva moči nebo již zmíněna únava a bolest hlavy. Doporučuje se také příjem tekutin rozvrhnout do celého dne, aby jste nevypili dopoledne 3 litry a poté nebyli několik hodin bez pití.

Na druhou stranu to neznamená, že je správné denně vypít 6 litrů, příliš vody v našem těle totiž může poškozovat funkci ledvin a zvyšovat krevní tlak.

Water

Druhou polovinu tekutin, které naše tělo příjme, je tvořena z potravin a tzv. metabolickou vodou, která vzniká v průběhu biochemických reakcí (např. spalování tuků).

Denní výdej tekutin představuje u dospělého člověka 2 až 3 litry, z čehož přibližně polovinu výdeje obstarává moč. Zbytek tvoří pocení, stolice, dýchání nebo vypařování kůží.

Proč se v horkých dnech vyhnout ledovým nápojům?

Mnozí z vás to vnímají jako to nejlepší osvěžení v letním počasí, ovšem není to tak jednoznačné jak to na první pohled může vypadat. Popravdě, když vaše tělo celé hoří, díky pražícímu sluníčku a vy ho zalijete něčím ledovým, způsobíte mu nejprve šok, kterým zablokujete metabolismus. Tělo musí tekutiny nejprve ohřát na vaši tělesnou teplotu, čímž se připraví o část energie, navíc chvíli poté budete mít znovu pocit žízně.

Daleko lepším řešením je pít i v letních dnech nápoje přibližující se vaší tělesné teplotě, ušetříte tím jak svoje zdraví, tak čas a energii vašemu tělu.

Posted in Zdravý životní styl and tagged , .

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *